Rally Košice rozhodne o tituloch majstrov Slovenska v rally - Napínavá sezóna slovenského šampionátu rally vyvrcholí v Košiciach

Majstrovstvá Slovenska v rally prinášajú tradične okrem boja o majstrovský titul v absolútnom poradí, aj súboje o titul majstrov v jednotlivých triedach. O väčšine majstrov Slovenska v rally sa bude rozhodovať až na poslednej súťaži šampionátu, na októbrovej Rally Košice.

V absolútnom hodnotení Majstrovstiev Slovenska majú na zisk titulu majstrov Slovenska šancu ešte tri posádky a to rovnakých národností ako pred rokom i pred dvomi rokmi – Česi, Slováci a Poliaci. Najbližšie k tomu sú Pavel Valoušek s Veronikou Havelkovou, ktorí by tak obhájili minuloročný triumf. Česká dvojica jazdiaca za slovenský Icari Rally Team štartovala na všetkých rally v tomto roku, pričom až päťkrát získala plný počet bodov, raz sa umiestnila na druhom a raz na štvrtom mieste. Najväčšiu istotu k zisku titulu by mala samozrejme v tom prípade, ak by dokázala po oba súťažné dni v Košiciach zvíťaziť. Bez problémov jej však stačí v prvý deň dôjsť na treťom mieste a druhý súťažný deň nemusí ani dokončiť. A to ani v tom prípade, že by jej najväčší konkurent, Martin Koči, po oba dni vyhral. Jazdec z košického Styllex motorsport sa v tomto roku vrátil zo svetových súťaží na domácu pôdu a sezónu odštartoval naozaj výborne. Po víťazstve na Rally Rožňava však začal zbierať druhé miesta a tie ho tak teraz radia na priebežnú druhú priečku. Zaujímavosťou z doterajších bojov je skutočnosť, že časový rozdiel medzi Valouškom a Kočim je po doterajších šiestich súťažiach 30 sekúnd v prospech Valdu. Z hľadiska vyhraných skúšok vedie Koči s 22 víťazstvami.

Na treťom mieste sa so stratou takmer 40 bodov za Kočim nachádza Grzegorz Grzyb, ktorého šanca na majstrovský titul ostáva už len v teoretickej rovine. Ak by sa Poliakovi podarilo po oba dni vyhrať, tak Valoušek by nesmel ani v jeden deň dôjsť do cieľa a Koči by musel byť po oba dni horšie ako tretí. V tom prípade by smeroval titul majstra do Poľska. O bronzovú pozíciu, teda o titul druhého vicemajstra, sa môžu okrem Grzyba pobiť ešte aj Vlasto Majerčák, Tomáš Kukučka, Igor Drotár a Peter Gavlák.

Koči a Valoušek sú zároveň dvomi najväčšími adeptmi na zisk titulu majstra Slovenska v triede 2. Po tom, čo český jazdec nastúpil v Trebišove na Forde Focus WRC v rámci triedy 11, do vedenia v dvojkách sa dostal Koči. Rozdiel medzi nimi je však len 5 bodov. Poradie na ďalších miestach je rovnaké ako v absolútnom poradí, tretie miesto patrí zatiaľ Grzybovi, štvrté Vlastovi Majerčákovi a piate Tomášovi Kukučkovi.

Najviac posádok v počte 14 odštartovalo v tejto sezóne v triede 3, v ktorej už máme aj jasných majstrov Slovenska. V Trebišove svoje prvenstvo potvrdili Peter Gavlák s Emilom Horniačkom na Mitsubishi Lancer Evo IX. Na Rally Košice však ešte uvidíme súboj o titul vicemajstrov a to medzi Richardom Pravdom s Ondřejom Krajčom (Mitsubishi Lancer Evo IX) a Tomášom Konečným s Matúšom Lejkom (Subaru WRX Sti). Obe tieto posádky sa počas sezóny výrazne zlepšili a v každej rýchlostnej skúške sa približovali Gavlákovi, dokonca občasne boli aj rýchlejšie. Tento fakt už teraz predpovedá nádherné súboje pre budúcu sezónu.

Nerozhodné je to v triede 5, na ktorej je ale zaujímavé, že každý jeden súťažný deň doteraz vyhrala iná posádka. Najbližšie k víťazstvu majú Juraj Keszi s Jánom Šustekom na Seate Leon pred svojimi tímovými kolegami na podobnom vozidle, Františkom Fuskom so Štefanom Tokolim. Ďaleko od zisku titulu majstrov SR nie sú ani Michaela Debnárová s Luciou Laurincovou, ktoré zaostávajú za Keszim 24 bodov.

V triede 6 to bolo v tomto roku jasné. Zaslúžený titul majstra Slovenska si odnášajú Martin Kysucký s Pavlom Kušnierom, ktorí vo svojej triede vyhrali všetky uskutočnené súťaže. Posádka zároveň zvíťazila aj v skupine vozidiel poháňaných jednou nápravou 2WD. Titul vicemajstrov patrí dvojici Martin Koiš a Andrej Siska, ktorí pozbierali takmer všetky druhé miesta. Z bojov o prvé priečky vypadol po havárii na Rally Lubeník Miloslav Majerčák, ktorý si zrejme odnesie tretie miesto.

V triedach 7 a 8 odštartovalo viacero posádok, avšak jedine Kamil a Erik Švecovci absolvovali nadpolovičnú väčšinu súťaží. Nie všetky však došli až do cieľa, a tak si prvé miesto v triede 8 aktuálne delia s Pavlínou Tydlačkovou so Zděňkom Drmotom, ktorí vyhrali na domácich Hustopečiach. Kamilovi pri neúčasti českej súperky teda stačí prísť aspoň jeden deň do cieľa a získať nejaké body. Ak by však táto pretekárka nastúpila, Kamil by musel pre titul v tejto triede nad ňou v Košiciach zvíťaziť. V sedmičkách získali po jednom víťazstve jazdci Martin Minařík, István Rado a Martin Stoklas. Najviac štartov absolvoval český pretekár, avšak dvakrát do cieľa nedošiel.

Jedenástky patria v tejto sezóne Marekovi Špavelkovi na Mitsubishi Lancer Evo VI, avšak až Rally Košice by mali rozhodnúť o tom, ktorý z jeho dvoch spolujazdcov bude vyhodnotený spoločne s ním. Aktuálne je na tom lepšie jeho manželka Gabika a keďže Marek sa neplánuje zúčastniť poslednej rally, tak to zrejme takto aj ostane. V triedach NG1 a NG2 odštartovalo len po jednej posádke. So slabšou kubatúrou to boli Michal Leško s Adamom Leškom, avšak na svojom konte majú po nedojazdených pretekoch nulu a so silnejšou kubatúrou Jaro Melichárek s Erikom Melichárkom s dvadsiatimi bodmi za víťazstvo v Lubeníku.

Samostatnou kapitolou sú Majstrovstvá Slovenska historických automobilov, kde tabuľky patria otcovi a synovi Bérešovcom. Obaja odštartovali na prvých troch súťažiach, ale či sa objavia aj na Rally Košice zatiaľ netušíme. Obaja majú ešte šancu na zisk ďalšieho titulu majstrov Slovenska.

Na 43. Rally Košice by sme teda chceli pozvať všetky posádky, ktoré majú ešte šancu ovplyvniť celoročné hodnotenie šampionátu i všetky tie posádky, ktoré si chcú dobre zajazdiť a zapísať sa do histórie tejto rally.

Zdenka Frývaldská
Tlačový tajomník 43. Rally Košice

Napínavú sezónu so siedmimi súťažami mali v marci pred sebou posádky Majstrovstiev Slovenska v rally 2017, ktoré sa na začiatku sezóny rozhodli bojovať o cenné body.  Doterajších šesť podujatí prinieslo zaujímavé momenty a o absolútnych majstroch i majstroch v jednotlivých triedach rozhodne záverečná 43. 
Rally Košice.

Sezónu Majstrovstiev Slovenska v rally tvorí v tomto roku sedem súťaží, ktoré sú rozložené od marca až po október. Súťažné posádky majú za sebou L Racing 10. Rally Rožňava, 23. Rally Prešov, 44. Rallye Tatry, Agrotec Petronas Syntium Rally, IX. Rally Lubeník a DeutschMann® Rallye Trebišov. Na prvom mieste sa priebežne nachádzajú Pavel Valoušek s Veronikou Havelkovou. Pred záverečnou 43. Rally Košice majú najväčšiu šancu na titul majstrov ešte tri posádky.

L Racing 10. Rally Rožňava 31.03.-01.04.
Rožňavská rally sa do kalendára vrátila po dlhých deviatich rokoch a to vďaka Auto Klubu Košice za spolupráce s L Racing. Organizátori pripravili obnovu súťaže na ôsmich rýchlostných skúškach, ktoré tvorili 95 kilometrov. Divácky najzaujímavejšou skúškou bol mestský okruh v centre mesta, ktorý sa konal v piatok vo večerných hodinách. Keďže táto rally bola prvou z kalendára, tak nikto netušil, ako sa vyvinie súboj o prvé priečky. Bolo však jasné, že zabojovať o ne budú chcieť aktuálni majstri Slovenska, Pavel Valoušek s Veronikou Havelkovou, ale aj účastníci svetovej rally, Martin Koči s Lukášom Kostkom. Zahanbiť sa samozrejme nechceli nechať ani Grzegorz Grzyb s Jakubom Wrobelom, Tomáš Ondrej s Adamom Gomorim či bratia Melichárekovci. Poradie na prvých priečkach sa neustále menilo, pričom do celkového poradia prehovorili aj penalizácie a rýchlostné skúšky spoznali troch rôznych víťazov. Absolútne prvenstvo získali s náskokom siedmich sekúnd napokon Koči s Kostkom na Škode Fabia R5.

23. Rally Prešov 28.-29.04.
Po štyroch týždňoch sa slovenský šampionát presunul do neďalekého Prešova, kde organizátor Rally System Slovakia pripravil pre súťažné posádky deväť rýchlostných skúšok na troch rôznych tratiach. Súťaž odštartovala v sobotu ráno a končila popoludní v ten istý deň. Už pred štartom sa Pavel Valoušek vyjadril, že si myslí, že mu bude najviac sedieť rýchlostná skúška Cemjata a tento jeho pocit bol naozaj správny. Z deviatich rýchlostných skúšok vyhral totiž presne tri a to na tejto RS. Jeho najväčším súperom bol Martin Koči, pre ktorého to však bola dosť náročná rally, pretože nastúpil s novým vozidlom a navyše aj s novým spolujazdcom Filipom Schovánkom. Aj keď vyhral všetky zvyšné skúšky, jeho celkový čas bol predsa len vyšší ako Valouškov a patrila mu teda druhá priečka. Keďže obaja jazdci, resp. posádky, mali už v tabuľkách zapísané jedno prvé a jedno druhé miesto, po Rally Prešov sa spoločne delili o priebežnú vedúcu pozíciu.

44. Rallye Tatry 26.-27.05.
Organizátori z AOS klubu v Poprade si pre svoju rally vybrali nový májový termín a zároveň aj náročnejší, dvojdňový program. Deväť rýchlostných skúšok na piatich tratiach tvorilo dokopy až vyše 100 meraných kilometrov. Súťaž odštartovala v piatok podvečer dvomi prejazdmi 20-kilometrovou RS Huta, po ktorej prišiel na rad obľúbený mestský okruh. Ten si každoročne užívajú najmä diváci. Po prvom súťažnom dni si vedúcu pozíciu držali Grzegorz Grzyb s Boguslawom Browinskim pred Martinom Kočim s Filipom Schovánkom. Rýchle tatranské trate nesadli príliš Valouškovi, ktorému patrila až štvrtá pozícia. V sobotu začali najlepšie Ondrej s Gomorim, ktorí vyhrali dve úvodné skúšky a nenápadne sa priblížili k druhému Kočimu. Poradie sa však až do konca súťaže nemenilo a víťazmi sa stali Grzyb s Browinskim.

Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče 16.-17.06.
Jednou z dvoch dvojetapových súťaží a zároveň jedinou zahraničnou rally bola v tomto roku súťaž v juhomoravských Hustopečiach organizovaná firmou Agrotec. Rally je obľúbená kvôli skvelej diváckej kulise, nočným rýchlostným skúškam a náročným tratiam, na ktorých sa striedajú širšie štátne cesty s úzkymi cestičkami vo viniciach i asfaltový povrch so šotolinovým. Navyše vďaka zaradeniu do dvoch národných šampionátov o účastníkov naozaj nie je núdza. Aj v tomto roku pre Hustopeče platilo pravidlo – kto je tu doma, má veľkú výhodu. A aj keď sa tu stretlo viacero slovenských, českých a poľských majstrov, tak najrýchlejšími boli jednoznačne Jan Kopecký s Pavlom Dreslerom na Škode Fabia R5. V rámci slovenského šampionátu však dvakrát zvíťazilo vozidlo Ford Fiesta R5 s posádkou Pavel Valoušek – Veronika Havelková. Dvojica sa hýbala priebežne na druhom mieste, ale v záverečnej skúške oboch dní sa prepracovala do čela, takže si odniesla dvakrát plný počet bodov. V prvej etape ju na druhej priečke nasledovali Grzyb s Wrobelom a v druhej etape Martin Koči s Filipom Schovánkom. Rally Hustopeče bola naozaj veľmi náročnou, o čom svedčí aj počet vypadnutých posádok, ktorý sa vyšplhal na číslo 44 zo 104 štartujúcich.

IX. Rally Lubeník 14.-15.07.
Piatu súťaž v poradí organizovala obec Lubeník a Junior autoklub SK Rožňava. Bola ňou júlová Rally Lubeník. Jej deviaty ročník obsahoval deväť rýchlostných skúšok na meranej trati dlhej presne 90 kilometrov. Tri rôzne trate, ale najmä premenlivé počasie, preverilo súťažné posádky i techniku. Na suchom povrchu sa do čela dostali spočiatku bratia Melichárekovci na Forde Fiesta RS WRC, no neskôr ich tam vystriedali Martin Koči s Filipom Schovánkom. Od polovice súťaže si jedno za druhým víťazstvom v RS pripisovali Valoušek s Havelkovou, ktorí sa dostali do tempa a rýchlo aj do čela priebežného poradia, kde zotrvali až do konca rally. Martin Koči si pripísal opäť body za druhé miesto.

DeutschMann® Rallye Trebišov 01.-02.09.
Prvý septembrový víkend si pre premiéru rally v meste Trebišov vybrali organizátori z Auto Klubu Košice spoločne so spoločnosťou DeutschMann®. Pre súťažné posádky pripravili nielen skvelý súťažný program s náročnými rýchlostnými skúškami, ale aj výborný sprievodný program s piatkovým koncertom skupiny IMT Smile a jej hostí. Aj keď program rally tvorilo len šesť skúšok, ich celková dĺžka bola vyše 90 kilometrov a to všetko v rámci jednej etapy. Najrýchlejšie časy v troch rýchlostných skúškach dosiahla posádka Valoušek – Havelková, ktorá sa v Trebišove predstavila s novou súťažnou technikou v podobe Fordu Focus WRC. S autom sa chvíľu zoznamovala, čo dokazovali aj jej pomalšie ranné časy, ale popoludní už bolo všetko v poriadku a v plnom nasadení si prišla po absolútne prvenstvo. Na druhom mieste so stratou piatich sekúnd skončili Martin Koči s Filipom Schovánkom.

Pred nami je posledná súťaž, dvojetapová 43. Rally Košice, ktorá v absolútnom hodnotení šampionátu ponúkne až 60 bodov a v jednotlivých triedach 40 bodov. Rozdiely medzi posádkami sú malé, takže rozhodne sa máme na čo tešiť.

Priebežné poradie MSR po DeutschMann® Rallye Trebišov:

  1. Pavel Valoušek – Veronika Havelková, Ford Fiesta R5 194b
  2. Martin Koči – Filip Schovánek, Škoda Fabia R5 176b
  3. Grzegorz Grzyb – Jakub Wrobel, Škoda Fabia R5 139b
  4. Vlastimil Majerčák – Michaela Vejačková, Ford Fiesta R5 125b
  5. Tomáš Kukučka – Peter Vejačka, Ford Fiesta R5 115b

 

Zdenka Frývaldská
Tlačový tajomník 43. Rally Košice