8. máj 1971 bol nielen Dňom pripomenutia 26. výročia víťazstva nad fašizmom, ale aj dňom konania 1. Rallye VSŽ Košice, ktorou sa začala písať história súčasnej košickej rally. Zaujímavosťou je, že v tom čase už mesto Košice žilo rally, keďže AMK Stavba Košice organizovala „vlastnú“ Rally Košice. Toto mesto je teda najstarším mestom na Slovensku, kde sa rally jazdí už vyše 50 rokov. Od vtedy už uplynulo veľa času a s malými prestávkami je pred nami jej 48. ročník.
Už len málokto si spomenie na 60. a 70. roky minulého storočia, keď automobilový šport zažil na Slovensku prudký rozvoj a vyžadoval si založenie organizácií, ktoré by spájali nadšencov motorizmu. Práve preto vznikol v roku 1970 Automotoklub VSŽ Košice a to ako nástupca mototuristického oddielu MTO. Medzi jeho prvé akcie patrili jazda zručnosti pri Zlatej Idke či zraz campingu a caravaningu FICC v Tatranskej Lomnici. O rok neskôr usporiadal aj prvý ročník Rallye VSŽ Košice. Historicky prvými víťazmi, vtedy len na jednej rýchlostnej skúške, sa stali Július Ivan a Ján Mertiňák na Škode 110 LA. Súťaž sa napriek viacerým haváriám vydarila a nič nebránilo jej rozvoju v ďalších sezónach.
S pribúdajúcimi rokmi sa menilo zaradenie i charakter rally. Predlžovala sa trať a stúpal aj počet rýchlostných skúšok. Jazdilo sa na celom východnom a sčasti aj na strednom Slovensku. Rallye VSŽ v roku 1974 postúpila z oblastných súťaží do Majstrovstiev Slovenska, čo prilákalo aj nové súťažné posádky. Už v roku 1976 sa organizátori tešili prvej zahraničnej účasti, keď na štarte privítali dve poľské posádky a v ďalšom roku aj päť maďarských dvojíc. Víťazstvo však ostalo na Slovensku, u posádky Ivan Pallag – Eugen Jurkovič, ktorá celkovo dosiahla tri prvé miesta a dodnes zostáva na vrchole tabuliek v počte víťazstiev.
Od roku 1982 bola rally zaradená do Majstrovstiev Československa, čo znamenalo ďalší veľký úspech. Na štarte nasledujúcich ročníkov sa totiž objavila elita československého automobilového športu, medzi ktorú patrili Leo Pavlík, Václav Blahna, Pavel Valoušek či Pavel Sibera a to na krásnych vozidlách Škoda 130 RS, Audi Quattro, Renault Alpine alebo Lada 2105 MTX. V roku 1987 presiahol počet štartujúcich posádok po prvýkrát magickú hranicu 100.
Od roku 1990 nasledovala štvorročná prestávka, no bolo len otázkou času, kedy sa uskutoční okrúhly 20. ročník. Stalo sa tak v júni 1994 na počesť osláv 35. výročia založenia Východoslovenských železiarní. V tomto ročníku si víťazstvo odniesol Jozef Béreš sen. Počet súťažných posádok pomaly stúpal a organizátori si vytýčili odvážny plán, dostať svoju súťaž do kalendára FIA Majstrovstiev Európy. Pomohlo k tomu aj prvé živé vysielanie z mestského okruhu pod sídliskom Dargovských hrdinov v Slovenskej televízii v roku 1995, no aj zaradenie súťaže do Majstrovstiev Maďarska v ďalšej sezóne. Plán sa podarilo naplniť a v rokoch 1997 – 2003 bola Rallye Košice zaradená do FIA Majstrovstiev Európy s koeficientom 2. Dodnes zostáva v štatistikách zapísaný 23. ročník, ktorý sa konal v roku 1997 a to s meranou traťou dlhou 237,6 km na 22 rýchlostných skúškach.
Veľmi úspešný bol aj rok 1998, keď boli preteky zaradené okrem európskeho šampionátu aj do Majstrovstiev Slovenska, Medzinárodných majstrovstiev Česka a Majstrovstiev Maďarska. Bol to zároveň jediný rok v celej histórii košickej rally, keď bola súťaž zaradená do českého šampionátu. Medzi 85 súťažiacimi sa na štarte objavili prvé štyri vozidlá špecifikácie WRC, no aj známi európski jazdci ako Enrico Bertone, Lászlo Vizin, János Tóth či Milan Dolák.
V ďalších rokoch sa už organizátori museli vysporiadať s odstúpením dlhoročného partnera – VSŽ Košice. V sezóne 2001 sa na trate slovenskej rally pravidelne vracal trojnásobný poľský majster, dnes už, žiaľ, zosnulý Janusz Kulig, ktorého navigoval Emil Horniaček. S vozidlom Toyota Corolla WRC sa stali nielen víťazmi 27. ročníka Rallye Košice, ale aj celých Majstrovstiev Slovenska. Roky 2002 – 2004 patrili jednoznačne dvojici Tibor Cserhalmi – Karol Bodnár, ktorá si trikrát v rade odniesla z košickej rally víťazstvo. Pamätným rokom v počte odštartovaných posádok zostane možno už navždy rok 2005, keď bola Rallye Košice opätovne zaradená do Majstrovstiev Maďarska. Na štart to priviedlo dokopy 137 súťažných posádok, medzi ktorými sa nestratili ani tie slovenské. Veď Jozef Béreš jun. na Subaru Impreza Sti skončil v náročnej konkurencii najmä desiatich vozidiel WRC na fantastickom treťom mieste! V tomto roku sa na slovenských rally tratiach predstavil aj Poliak Grzegorz Grzyb. Ten v nasledujúcej sezóne vyhral Rallye Košice a získal i prvý titul Majstra Slovenska.
V sezóne 2005 organizátori začali úzku spoluprácu so spoločnosťou Tempus s.r.o., ktorá sa stala v rokoch 2007 a 2008 aj promotérom celého slovenského šampionátu a zabezpečovala na jednotlivých podujatiach bohatý sprievodný program.
V poradí 35. ročník zaznamenal viacero zmien, ktoré zasiahli aj názov podujatia. Tempus Rally Košice sa zmenila na Subaru Stilcar Rally Košice a jej centrum sa presunulo z Rastislavovej ulice do priestorov KSK na Bačikovej ulici. Štartová i cieľová rampa boli premiestnené na Hlavnú ulicu a servis do kasární na Moyzesovej ulici. Po prvýkrát sa súťaže mohli zúčastniť aj posádky vtedy novovytvoreného Slovenského Rally Pohára, medzi ktorými bola najrýchlejšia dvojica Róbert Ujpál jun. – Róbert Ujpál sen. Majstrovstvá Slovenska na tejto súťaži, no i v celoročnom hodnotení, patrili posádke Jozef Béreš jun. – Róbert Müller.
V roku 2010 došlo k zmene umiestnenia riaditeľstva súťaž, ktoré sa premiestnilo do Hotela Yasmin. Súťaž bola vtedy po prvýkrát zaradená do Majstrovstiev Poľska. Prinieslo to ku nám veľké množstvo posádok zo zahraničia, napríklad aj Francúza Bryana Bouffiera, ktorý v tej sezóne bodoval do poľského šampionátu. Práve posádka Bouffier – Panseri sa stala víťaznou.
Roky 2011 a 2012 rovnako patrili do Majstrovstiev Poľska, no rok 2012 zároveň aj do Majstrovstiev Maďarska. Spolu so Slovenským Rally Pohárom na súťaži odštartovalo 111 posádok, čím bola po tretíkrát v histórii prekročená hranica 100 posádok. V roku 2013 rally nebola zaradená do poľského ale len do slovenského a maďarského šampionátu, no na slovenských tratiach napriek tomu zotrvala posádka Grzegorz Grzyb – Robert Hundla, ktorá si prišla po druhé víťazstvo na Rally Košice a zároveň po tretí titul Majstrov Slovenska.
O rok neskôr, pri príležitosti okrúhleho 40. ročníka, prešlo súťažnou traťou celkovo až 128 súťažných posádok. Víťazstvo sa presunulo ku maďarským majstrom Norbertovi Herczigovi s Igorom Bacigálom. V tomto roku sa na Slovensku po prvýkrát predstavili vozidlá špecifikácie R5 a to presnejšie Ford Fiesta R5. Na premiéru Škody Fabia R5 sme si počkali do ďalšieho ročníka v roku 2015. Aj v tomto roku prekročil zoznam štartujúcich posádok stovku. Tento ročník si budú pamätať snáď naozaj všetci, pretože o oficiálnych výsledkoch sa rozhodovalo až po súťaži. Neoficiálnymi víťazmi a rovnako tak neoficiálnymi majstrami Slovenska sa stali Grzyb s Hundlom, avšak len približne na mesiac, kedy Národný odvolací súd potvrdil rozhodnutie RŠK o vylúčení poľskej posádky zo súťaže. Víťazmi Rally Košice a majstrami SR sa v tom roku stali napokon bratia Melichárekovci, ktorí tak prerušili trojročnú majstrovskú „šnúru“ Grzyba. Nasledujúci 42. ročník bol doposiaľ posledný, kedy sme na košických, respektíve v tomto prípade aj na rožňavských tratiach, videli aj maďarské posádky. Na trati sa zároveň predstavilo až 12 vozidiel špecifikácie R5 a doplnili ich aj 4 vozidlá WRC. Súboj o titul bol napínavý, rozhodovalo sa medzi Grzybom so Siatkowskim a Valouškom s Havelkovou. V tomto prípade sa viac darilo českej posádke, ktorá vyhrala prvú etapu a odniesla si tak slovenský titul majstrov do Čiech. Do druhej etapy už nenastúpila a celkovými víťazmi Rally Košice v roku 2016 sa stali Jaroslav Melichárek s Janom Tománkom.
V rokoch 2017 – 2019 nebola súťaž zaradená ani do poľského ani do maďarského šampionátu, takže na trati sme mohli vídať prevažne slovenské a občasne české a poľské posádky, ktorých počet sa hýbal od 40 až 50. Servis sa na dva roky presunul k STK Pri Prachárni a v roku 2019 do Rekreačného strediska Jahodná. Všetky ročníky vyhral domáci jazdec Martin Koči so spolujazdcami Filipom Schovánkom a neskôr s Radovanom Moznerom ml.
46. Rally Košice bola v štádiu príprav, keď ju ochromil a neskôr aj zdolal koronavírus Covid 19. Viaceré zdravotné opatrenia na Slovensku i celosvetovo spôsobili, že mnoho súťaží bolo zrušených a nevyhla sa im ani pripravená Rally Košice a to iba 2 týždne pred svojím štartom. V nasledujúcom roku sa ju podarilo za viacerých obmedzení uskutočniť a to aj so zaradením do poľského šampionátu. Riaditeľstvo súťaže a servisné parkovisko sa presunulo do novej Košickej futbalovej arény, kde bolo potrebné dodržať viacero hygienických opatrení. Ani tie však neovplyvnili súťažnú stránku rally, keď sa na štart postavilo 83 posádok z piatich európskych krajín. Víťazmi poslednej doteraz uskutočnenej Rally Košice sa stali Poliaci Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk na Škode Fabia Rally2 Evo.
Pre nami je 48. Rally Košice, na ktorej sa aj tentokrát bude rozhodovať o tituloch majstrov Slovenska i majstrovPoľska a o body do troch seriálov FIA CEZ. Súťaž sa uskutoční 21.-23.10.2022 a veríme, že si udrží rovnako vysokú úroveň ako tomu bolo aj doteraz.
Auto klub Košice