História naplnená súbojmi na trati, veľkými úspechmi, občas aj športovou smolou ale aj týždňami a mesiacmi práce na prípravách súťaží, krásnymi priateľstvami – aj to je Rally Košice.
Len nedávno sme oslavovali okrúhly 40. ročník Rally Košice a tento rok sa už píše ten 43. v poradí. Prešli ďalšie tri roky, vystriedali sa rôzne trate, rôzne posádky i rôzni víťazi. Pohľady do histórie sa však nemenia, len sa postupne dopĺňajú.
Prvý ročník Rally Košice, vtedy pod názvom Rallye VSŽ Košice, sa uskutočnil 8. mája 1971. Aj keď trať tvorila len jedna rýchlostná skúška, bolo sa na čo pozerať. Súťažné posádky za sebou nechali pokrivené zábradlia, vyvrátené pätníky i pokrčené plechy na svojich vozidlách. Historicky prvými víťazmi sa stali Július Ivan a Ján Mertiňák na Škode 110 LA. Súťaž si získala svoju priazeň a v ďalších rokoch pokračovala v písaní svojej histórie.
S pribúdajúcimi rokmi sa menilo zaradenie i charakter rally. Predlžovala sa trať a stúpal aj počet rýchlostných skúšok. Rallye VSŽ v roku 1974 postúpila z oblastných majstrovstiev do Majstrovstiev Slovenska, čo prilákalo aj nové súťažné posádky. Už v roku 1976 sa organizátori tešili prvej zahraničnej účasti, keď na štarte privítali dve poľské posádky a v ďalšom roku aj päť maďarských dvojíc. Od roku 1982 bola rally zaradená do Majstrovstiev Československa, čo znamenalo ďalší veľký úspech. Na štarte nasledujúcich ročníkov sa objavila elita československého automobilového športu, medzi ktorú patrili Leo Pavlík, Václav Blahna, Pavel Valoušek či Pavel Sibera a to na krásnych vozidlách Škoda 130 RS, Audi Quattro, Renault Alpine alebo Lada 2105 MTX. V roku 1987 presiahol počet štartujúcich posádok po prvýkrát magickú hranicu 100 posádok.
Od roku 1990 nasledovala štvorročná prestávka, no bolo len otázkou času, kedy sa uskutoční okrúhly 20. ročník. Stalo sa tak v júni 1994 na počesť osláv 35. výročia založenia Východoslovenských železiarní. Rally žala úspech a organizátori si vytýčili odvážny plán, dostať svoju súťaž do kalendára Majstrovstiev Európy. Plán sa podarilo naplniť a v rokoch 1997 – 2003 bola Rallye Košice zaradená do FIA Majstrovstiev Európy s koeficientom 2. Dodnes zostáva v štatistikách zapísaný 23. ročník, ktorý sa konal v roku 1997 a to s meranou traťou dlhou 237,6 km na 22 rýchlostných skúškach. Víťazstvo si vtedy odniesli László Ranga s Ernőm Büki na Subaru Impreza. Veľmi úspešný bol aj rok 1998, keď boli preteky zaradené okrem európskeho šampionátu, aj do Majstrovstiev Slovenska, Medzinárodných majstrovstiev Česka a Majstrovstiev Maďarska. Bol to zároveň jediný rok v celej histórii košickej rally, keď bola súťaž zaradená do českého šampionátu. Medzi 85 súťažiacimi sa na štarte objavili prvé štyri vozidlá špecifikácie WRC, no aj známi európski jazdci ako Enrico Bertone, Lászlo Vizin, János Tóth či Milan Dolák.
Od roku 1999 sa už organizátori museli vysporiadať s odstúpením dlhoročného partnera – VSŽ Košice. Počet štartujúcich sa ustálil okolo čísla 40 a víťazstvá putovali do Česka ku Chovancovi i do Poľska ku už zosnulému Kuligovi. Roky 2002 – 2004 patrili jednoznačne dvojici Tibor Cserhalmi – Karol Bodnár (Martin Krajňák), ktorá si trikrát v rade odniesla z košickej rally víťazstvo. Pamätným rokom v počte odštartovaných posádok zostane možno už navždy rok 2005, keď bola Rallye Košice opätovne zaradená do Majstrovstiev Maďarska. Na štart to priviedlo dokopy 137 súťažných posádok, medzi ktorými sa nestratili ani tie slovenské. Veď Jozef Béreš jun. na Subaru Impreza Sti skončil v náročnej konkurencii najmä desiatich vozidiel WRC na výbornom treťom mieste! V tomto roku sa na slovenských rally tratiach predstavil aj Poliak Grzegorz Grzyb. Ten v nasledujúcej sezóne vyhral Rallye Košice a získal aj prvý titul Majstra Slovenska.
V sezóne 2005 začali organizátori úzko spolupracovať so spoločnosťou Tempus s.r.o., ktorá sa stala v rokoch 2007 a 2008 aj promotérom celého slovenského šampionátu a zabezpečovala na jednotlivých podujatiach bohatý program. V roku 2009 podporila súťaž spoločnosť Subaru Stilcar. Zmenilo sa umiestnenie riaditeľstva, štartovej i cieľovej rampy i servisného parkoviska. Po prvýkrát sa súťaže mohli zúčastniť aj posádky vtedy novovytvoreného Slovenského Rally Pohára. Víťazstvo na Rally Košice patrilo v tomto období posádke Jozef Béreš jun. – Róbert Müller.
V roku 2010 sa riaditeľstvo súťaže premiestnilo do Hotela Yasmin, kde vydržalo nasledujúcich päť ročníkov. V tom roku bola Rally Košice po prvýkrát zaradená do Majstrovstiev Poľska. Prinieslo to ku nám veľké množstvo posádok práve z tejto krajiny, no napríklad aj Francúza Bryana Bouffiera, ktorý sa stal absolútnym víťazom. Roky 2011 a 2012 rovnako patrili do Majstrovstiev Poľska, no rok 2012 zároveň aj do Majstrovstiev Maďarska. Spolu so Slovenským Rally Pohárom na súťaži odštartovalo 111 posádok, čím bola po tretíkrát v histórii, a zatiaľ poslednýkrát, prekročená hranica 100 posádok.
Rok 2013 priniesol zaradenie okrem slovenského a maďarského šampionátu, aj do FIA Zóny strednej Európy. Na štarte sa predstavilo až päť vozidiel špecifikácie WRC a viacero vozidiel S2000. Víťazstvo si vtedy odniesli Grzegorz Grzyb s Robertom Hundlom. O rok neskôr, pri príležitosti okrúhleho 40. ročníka sa víťazstvo presunulo ku maďarským majstrom Norbertovi Herczigovi s Igorom Bacigálom. V tomto roku sa na Slovensku po prvýkrát predstavili vozidlá špecifikácie R5 a to presnejšie Ford Fiesta R5.
O rok neskôr už Herczig priniesol do Košíc aj prvú Škodu Fabia R5, ktorá zažila veľké ovácie, avšak preteky kvôli výjazdu mimo trate nevyhral. To sa podarilo bratom Melichárkovcom, ktorí svoje prvenstvo zopakovali aj v minulej sezóne 2016. S istotou však už vieme povedať, že sa im v tomto roku nepodarí pripísať si tretí triumf, nakoľko sa do súťaže neprihlásili.
A aký bude 43. ročník?
Zdenka Frývaldská
Tlačový tajomník 43. Rally Košice