Všetko to odštartovalo 8. mája 1971, keď sa na štart Rallye VSŽ postavilo prvých 28 posádok. A teraz? Teraz je na čase osláviť už 40. ročník košickej rally.
Už len málokto si spomenie na 60. a 70. roky minulého storočia, keď automobilový šport zažil na Slovensku prudký rozvoj a vyžadoval si založenie organizácií, ktoré by spájali nadšencov motorizmu. Práve preto vznikol v roku 1970 Automotoklub VSŽ Košice a to ako nástupca mototuristického oddielu MTO. Medzi jeho prvé akcie patrili jazda zručnosti pri Zlatej Idke či zraz campingu a caravaningu FICC v Tatranskej Lomnici. No už o rok neskôr, presne 8. mája 1971, usporiadal aj prvý ročník Rallye VSŽ Košice, ktorým sa začala písať história celej súťaže. Aj keď trať tvorila len jedna rýchlostná skúška, súťažné posádky za sebou nechali pokrivené zábradlia, vyvrátené pätníky a v neposlednom rade aj pokrčené plechy na svojich vozidlách. Historicky prvými víťazmi sa stali Július Ivan a Ján Mertiňák na Škode 110 LA. Súťaž sa napriek všetkému vydarila a nič nebránilo jej rozvoju v ďalších sezónach.
S pribúdajúcimi rokmi sa menilo zaradenie i charakter rally. Predlžovala sa trať a stúpal aj počet rýchlostných skúšok. Jazdilo sa na celom východnom a sčasti aj na strednom Slovensku. Nie je žiadnym tajomstvom, že merané úseky v prvých ročníkoch zaberali len 10 – 20 % z celkovej dĺžky trate. Rallye VSŽ v roku 1974 postúpila z oblastných majstrovstiev do Majstrovstiev Slovenska, čo prilákalo aj nové súťažné posádky. Už v roku 1976 sa organizátori tešili prvej zahraničnej účasti, keď na štarte privítali dve poľské posádky a v ďalšom roku aj päť maďarských dvojíc. Víťazstvo však ostalo na Slovensku, u posádky Ivan Pallag – Eugen Jurkovič, ktorá celkovo dosiahla až tri prvé miesta a spolu s dvojicami Tibor Cserhalmi – Karol Bodnár (Martin Krajňák) a Jozef Béreš jun. – Róbert Muller, im patrí v počte víťazstiev doteraz najvyššia pozícia.
Od roku 1982 bola rally zaradená do Majstrovstiev Československa, čo znamenalo ďalší veľký úspech. Na štarte nasledujúcich ročníkov sa objavila elita československého automobilového športu, medzi ktorú patrili Leo Pavlík, Václav Blahna, Pavel Valoušek či Pavel Sibera a to na krásnych vozidlách Škoda 130 RS, Audi Quattro, Renault Alpine alebo Lada 2105 MTX. V roku 1987 presiahol počet štartujúcich posádok po prvýkrát magickú hranicu 100 posádok.
Od roku 1990 nasledovala štvorročná prestávka, no bolo len otázkou času, kedy sa uskutoční okrúhly 20. ročník. Stalo sa tak v júni 1994 na počesť osláv 35. výročia založenia Východoslovenských železiarní. V tomto ročníku si víťazstvo odniesol Jozef Béreš sen., ktorý brázdi trate slovenskej rally dodnes. Počet súťažných posádok pomaly stúpal a organizátori si vytýčili odvážny plán, dostať svoju súťaž do kalendára Majstrovstiev Európy. Pomohlo k tomu aj prvé živé vysielanie z mestského okruhu pod sídliskom Dargovských hrdinov v Slovenskej televízii v roku 1995, no aj zaradenie súťaže do Majstrovstiev Maďarska v ďalšej sezóne. Plán sa podarilo naplniť a v rokoch 1997 – 2003 bola Rallye Košice zaradená do FIA Majstrovstiev Európy s koeficientom 2. Dodnes zostáva v štatistikách zapísaný 23. ročník, ktorý sa konal v roku 1997 a to s meranou traťou dlhou 237,6 km na 22 rýchlostných skúškach. Veľmi úspešný bol aj rok 1998, keď boli preteky zaradené okrem európskeho šampionátu aj do Majstrovstiev Slovenska, Medzinárodných majstrovstiev Česka a Majstrovstiev Maďarska. Bol to zároveň jediný rok v celej histórii košickej rally, keď bola súťaž zaradená do českého šampionátu. Medzi 85 súťažiacimi sa na štarte objavili prvé štyri vozidlá špecifikácie WRC, no aj známi európski jazdci ako Enrico Bertone, Lászlo Vizin, János Tóth či Milan Dolák.
V ďalšej sezóne sa už organizátori museli vysporiadať s odstúpením dlhoročného partnera – VSŽ Košice. V sezóne 2001 sa na trate slovenskej rally pravidelne vracal trojnásobný poľský majster, dnes už, žiaľ, zosnulý Janusz Kulig, ktorého navigoval Emil Horniaček. S vozidlom Toyota Corolla WRC sa stali nielen víťazmi 27. ročníka Rallye Košice, ale aj celých Majstrovstiev Slovenska. Roky 2002 – 2004 patrili jednoznačne dvojici Tibor Cserhalmi – Karol Bodnár (Martin Krajňák), ktorá si trikrát v rade odniesla z košickej rally víťazstvo. Pamätným rokom v počte odštartovaných posádok zostane možno už navždy rok 2005, keď bola Rallye Košice opätovne zaradená do Majstrovstiev Maďarska. Na štart to priviedlo dokopy 137 súťažných posádok, medzi ktorými sa nestratili ani tie slovenské. Veď Jozef Béreš jun. na Subaru Impreza Sti skončil v náročnej konkurencii najmä desiatich vozidiel WRC na fantastickom treťom mieste! V tomto roku sa na slovenských rally tratiach predstavil aj Poliak Grzegorz Grzyb. Ten v nasledujúcej sezóne vyhral Rallye Košice a získal i prvý titul Majstra Slovenska.
V sezóne 2005 začali organizátori úzko spolupracovať so spoločnosťou Tempus s.r.o., ktorá sa stala v rokoch 2007 a 2008 aj promotérom celého slovenského šampionátu a zabezpečovala na jednotlivých podujatiach bohatý program. Ďalší, v poradí 35. ročník zaznamenal viacero zmien, ktoré zasiahli aj názov podujatia. Tempus Rally Košice sa zmenila na Subaru Stilcar Rally Košice a jej centrum sa presunulo z Rastislavovej ulice do priestorov KSK na Bačikovej ulici. Štartová i cieľová rampa boli premiestnené na Hlavnú ulicu a servis do kasární na Moyzesovej ulici. Po prvýkrát sa súťaže mohli zúčastniť aj posádky vtedy novovytvoreného Slovenského Rally Pohára, medzi ktorými bola najrýchlejšia dvojica Róbert Ujpál jun. – Róbert Ujpál sen. Majstrovstvá Slovenska na tejto súťaži, no i v celoročnom hodnotení, patrili posádke Jozef Béreš jun. – Róbert Müller.
V roku 2010 došlo k zmene umiestnenia riaditeľstva súťaže, keď sa premiestnilo do Hotela Yasmin, čo platí dodnes. Súťaž bola vtedy po prvýkrát zaradená do Majstrovstiev Poľska. Prinieslo to ku nám veľké množstvo posádok práve z tejto krajiny, no napríklad aj Francúza Bryana Bouffiera, ktorý v tej sezóne bodoval do poľského šampionátu. Práve posádka Bouffier – Panseri sa stala víťaznou. Roky 2011 a 2012 rovnako patrili do Majstrovstiev Poľska, no rok 2012 zároveň aj do Majstrovstiev Maďarska. Spolu so Slovenským Rally Pohárom na súťaži odštartovalo 111 posádok, čím bola po tretíkrát v histórii, a zatiaľ poslednýkrát, prekročená hranica 100 posádok. V roku 2013 rally nebola zaradená do poľského, ale len do slovenského a maďarského šampionátu, no na slovenských tratiach napriek tomu zotrvala posádka Grzegorz Grzyb – Robert Hundla, ktorá si prišla po druhé víťazstvo na Rally Košice a zároveň po tretí titul Majstrov Slovenska.
Tlačové stredisko 40. Rally Košice