Auto klub Košice má za sebou už 44 rokov organizácie rally v meste, v ktorom má táto motoristická disciplína najstaršie korene na Slovensku. Jej prvý ročník známy pod názvom Rallye VSŽ usporiadal automotoklub, vtedy s názvom AMK VSŽ, v roku 1971. V tom čase sa už v Košiciach jazdila známejšia Rally Košice, ktorú vtedy organizovala AMK Stavba Košice.
Trať prvého ročníka „železiarenskej“ rally tvorila len jedna rýchlostná skúška, no o to viac zážitkov priniesla. Historicky prvými víťazmi spomedzi 28 posádok sa stali Július Ivan a Ján Mertiňák na Škode 110 LA. Súťaž si získala svoju priazeň a v ďalších rokoch pokračovala v písaní svojej histórie. Už v roku 1974 postúpila z oblastných majstrovstiev do Majstrovstiev Slovenska a krátko po tom sa tešila aj účasti posádok z Poľska a Maďarska. Od roku 1982 bola zaradená do Majstrovstiev Československa, čo znamenalo ďalší veľký úspech.
Na štarte nasledujúcich ročníkov sa objavila elita československého automobilového športu, medzi ktorú patrili Leo Pavlík, Václav Blahna, Pavel Valoušek či Pavel Sibera a to na krásnych vozidlách Škoda 130 RS, Audi Quattro, Renault Alpine alebo Lada 2105 MTX. V roku 1987 presiahol počet štartujúcich posádok po prvýkrát magickú hranicu 100 posádok.
V rokoch 1990 až 1993 sa rally nekonala. A treba povedať, že táto prestávka bola v celej dlhej histórii rally v Košiciach doposiaľ jedinou. Po štyroch tichých rokoch prišiel na rad dvadsiaty ročník a to v júni 1994 na počesť 35. výročia založenia Východoslovenských železiarní. Rally žala úspech a organizátori si vytýčili odvážny plán, dostať svoju súťaž do kalendára Majstrovstiev Európy. To sa podarilo a v rokoch 1997 – 2003 bola Rally Košice zaradená do FIA Majstrovstiev Európy s koeficientom 2. Dodnes zostáva v štatistikách zapísaný 23. ročník, ktorý sa konal v roku 1997 a to s meranou traťou dlhou 237,6 km na 22 rýchlostných skúškach. Víťazstvo si vtedy odniesli László Ranga s Ernőm Büki na Subaru Impreza.
Veľmi úspešný bol aj rok 1998, keď boli preteky zaradené okrem európskeho šampionátu aj do Majstrovstiev Slovenska, Medzinárodných majstrovstiev Česka a Majstrovstiev Maďarska. Bol to zároveň jediný rok v celej histórii košickej rally, keď bola súťaž zaradená do českého šampionátu. Pravdaže, ak neberieme do úvahy ročníky organizované vtedy ešte v spoločnom štáte ako „federálny“ šampionát. Medzi 85 súťažiacimi sa na štarte objavili prvé štyri vozidlá špecifikácie WRC, no aj známi európski jazdci ako Enrico Bertone, Lászlo Vizin či János Tóth.
V roku 1999 prišli organizátori o svojho dlhoročného partnera – VSŽ Košice. Počet štartujúcich sa hýbal okolo čísla 50 a víťazstvá putovali do Česka ku Chovancovi i do Poľska k už zosnulému Kuligovi. Roky 2002 – 2004 patrili domácemu Tiborovi Cserhalmimu. Pamätným rokom v počte odštartovaných posádok zostane možno už navždy rok 2005, keď bola Rallye Košice opätovne zaradená do Majstrovstiev Maďarska. Na štart to priviedlo dokopy 137 súťažných posádok, medzi ktorými sa nestratili ani tie slovenské. Veď Jozef Béreš jun. na Subaru Impreza Sti skončil v náročnej konkurencii najmä desiatich vozidiel WRC na výbornom treťom mieste! Už v tom roku sa na slovenských rally tratiach predstavil aj Poliak Grzegorz Grzyb. Ten v nasledujúcej sezóne vyhral Rallye Košice a získal aj prvý titul Majstra Slovenska.
V sezóne 2005 začali organizátori úzko spolupracovať so spoločnosťou Tempus s.r.o., ktorá sa stala v rokoch 2007 a 2008 aj promotérom celého slovenského šampionátu a zabezpečovala na jednotlivých podujatiach bohatý program. V roku 2009 podporila súťaž spoločnosť Subaru Stilcar. Zmenilo sa umiestnenie riaditeľstva, štartovej i cieľovej rampy i servisného parkoviska. Po prvýkrát sa súťaže mohli zúčastniť aj posádky vtedy novovytvoreného Slovenského Rally Pohára. Víťazstvo na Rally Košice patrilo v tomto období posádke Jozef Béreš jun. – Róbert Müller.
V roku 2010 sa riaditeľstvo súťaže premiestnilo do Hotela Yasmin, kde vydržalo nasledujúcich päť ročníkov. V tom roku bola Rally Košice po prvýkrát zaradená do Majstrovstiev Poľska. Prinieslo to ku nám veľké množstvo posádok práve z tejto krajiny, no napríklad aj Francúza Bryana Bouffiera, ktorý sa stal absolútnym víťazom. Roky 2011 a 2012 rovnako patrili do Majstrovstiev Poľska, no rok 2012 zároveň aj do Majstrovstiev Maďarska. Spolu so Slovenským Rally Pohárom na súťaži odštartovalo 111 posádok, čím bola po tretíkrát v histórii prekročená hranica 100 posádok.
Rok 2013 priniesol zaradenie okrem slovenského a maďarského šampionátu, aj do FIA Zóny strednej Európy. Na štarte sa predstavilo až päť vozidiel špecifikácie WRC a viacero vozidiel S2000. Víťazstvo si odniesli Grzegorz Grzyb s Robertom Hundlom. O rok neskôr, pri príležitosti okrúhleho 40. ročníka sa víťazstvo presunulo ku maďarským majstrom Norbertovi Herczigovi s Igorom Bacigálom. V tomto roku sa na Slovensku po prvýkrát predstavili vozidlá špecifikácie R5 a to presnejšie Ford Fiesta R5.
V roku 2015 sa riaditeľstvo a servis vrátili do zázemia spoločnosti Tempus na Rastislavovej ulici. Rally privítala okrem posádok FIA Zóny strednej Európy, Majstrovstiev Slovenska, Majstrovstiev Maďarska a Slovenského rally pohára aj dvojice maďarskej Rallye2, čo zoznam prihlásených naplnilo krásnym počtom až 126 posádok. Norbert Herczig zároveň do Košíc priniesol aj prvú Škodu Fabia R5, ktorá zažila veľké ovácie. Maďarský jazdec avšak preteky kvôli výjazdu mimo trate nevyhral. To sa podarilo bratom Melichárkovcom, ktorí svoje prvenstvo zopakovali aj v sezóne 2016, po oba ročníky na Forde Fiesta RS WRC. V tento rok nazrela súťaž aj na rožňavské trate. Aj keď takýto harmonogram bol náročný, mnohých fanúšikov veľmi potešil.
Posledné dva uskutočnené ročníky 2017 a 2018 dostali pre servis a riaditeľstvo opäť nové priestory v STK na ulici Pri prachárni. Organizátori aj napriek nižšiemu počtu štartujúcich pripravili súťaž na vysokej úrovni a udržali dvojetapový harmonogram. Oba tieto ročníky vyhral domáci jazdec Martin Koči, po oba razy s vozidlom Škoda Fabia R5.
Zdenka Frývaldská
Tlačový tajomník 45. Rally Košice